loading...
mehremood
مهرموعود بازدید : 19 دوشنبه 25 آبان 1388 نظرات (0)

یک چهارم کاربران اینترنتی در تهران معتادند

آخرین آمارها در کشور ما نشان می دهد نزدیک به 12000000 نفر کاربر اینترنتی داریم، بنابراین خالی از لطف نخواهد بود که نگاه گذرایی به برخی بلایای این فضای کاملاً مجازی بیندازیم. شاید دیده باشید افرادی را که همواره در حال پرسه زدن در اینترنت اندو گاهی دیگران را آزار می دهند(مثلاً با هک کردن یا چت ها)و یا گاه خودشان را اذیت می کنند.

EXtdblog.irEX

به واقع فهرست بیماری های اینترنتی آن قدر مفصل و بلند بالا استکه دور از ذهن به نظر می رسد. دور و بر خودتان کسی را پیدا کنید که کاربر حرفه ای، رایانه و به ویژه اینترنت باشد. اما به یکی از این بیماری ها دچار نباشد اکنون صادقانه اعتراف کنید: شما خودتان به کدام یک از این بیماری ها مبتلا شده اید؟

1 – خود گردی:

خود گردی ،نوعی بیماری اینترنتی است که مبتلایانش به طورپیاپی،نام خودشان را دراینترنت جست وجومی کننِد.وگفته می شوداین بیماری به طورعمده درمیان حضرات روشنفکروروزنامه نگاروجماعت بلاگردیده می شود.

مشاهدات نشان می دهد که برای دچارشدگان به بیماری بسیار مهم است که چند نفر و ازکجا به وبلاگ یا سایتشان لینک داده اند.آنها مرتب شمارنده سایتشان راکنترل می کنند وچک کردن نمودار تعداد بازدیدگان,آنها دچار اضطراب می کند.

2- وبگردی:

درواقع همان مشکلی است که بسیاری را نصف شب والبته خواب زده ازرختخوابشان جدامی کند و÷ای موتور جست وجو گرگوگل می کشاند تا به چند سایت دیگر سر بزنند و احیاناً دوستان و همکلاسی های قدیمی شان را در اینترنت بیابند.

3- بلاگ افشانی:

بلاگ افشانی یاخودافشاگری در وبلاگ معضل دیگری است که محققان از آن به عنوان یک بیماری حاد یاد می کنند.این گروه از مبتلایان،رازها و اسراری را که معمولاً شخصی و خصوصی به شمار می روند،روی وبلاگ های شخصی شان برای عموم مردم افشا می کنند.دامنهٔ این افشا گری بسیار گسترده است و.از برملا کردن رازهای بی خطر تا انتشار عکس های خصوصی، آلبوم های خانوادگی، عکس های نامتعارف و شرح روابط خصوصی افراد، متفاوت است.

4- ویکی پدیا گردی(دایرة المعارف معتبر):

ویکی پدیا گردی به معنای میل شدید افرادبه استخراج معلومات مختلف از ویکی پدیا (دایرة المعارف معتبر)و ویرایش و نگارش و حتی بیان آن در مجامع گوناگون است. ابتلا به این بیماریآن قدر همه گیر شده که ویکی پدیا تصمیم دارد صفحه ای را برای سنجش میزان اعتیاد به خودبرای کاربران اینترنت در نظر بگیرد.

5- آشغال جمع کنی:

آشغال جمع کنی یعنی گرایش به جمع آوری و بایگانی هر چیز به درد نخور، کهنه و بنجلی که روی اینترنت یافت می شود؛ از ترانه های عهد بوق گرفته تا بریده های اسکن شده روزنامه و البته در برخی موارد فروش این اقلام جمع آوری شدهبه خلایق هم دیده می شود!

6- شکارعکس:

در این بیماری، کاربر و یا همان بیمار اینترنتی علاقهة شدیدی دارد که آلبوم عکس های اینترنتی افراد ناشناس را دید بزندو زیر و رو کند. این بیماران گرایش عجیبی به دیدن آلبوم عکس هایی دارند که تا به حال حتی یک بار هم آنها را ندیده اند.

7- آزارگری:

شاید بتوان این مورد را یک رفتار ضد اجتماعی در جهان سایبر نامید. لابد تا به حال با هرزنامه هایی (Spam) که مثل مور و ملخ از دیوار صندوق های پست الکترونیکی بالا می روند برخورد کرده اید. اسپم ها را امروزه به عنوان یک مزاحم می شناسند حال چنانچه فردی مانند یک اسپم، مزاحم زندگیتان در فضای مجازی شوددر حقیقت به آزارگری سایبرنتیک پرداخته است!

8- هرزه نگاری:

برخی بیماران هم هستند که به طرز وسواس گونه ای مرتب به سایت های غیر اخلاقی سرک می کشند و آن را کنترل می کنند.

آسیب شناسی اعتیاد اینترنتی:

جهان مجازی ویژگی های منحصر به فردی دارد،24 ساعته قابل دسترس است، کاربران آن به طور ناشناس باقی می مانند(این ویژگی زمینهٔ بسیاری از سوء استفاده ها را فراهم می کند)ساده و کم هزینه است و... اتفاقاً همین عوامل سبب استقبال کاربران بی شماری از این فضای مدرن شده است و همین قابلیت ها به گمان بسیاری از محققان زمینه را برای اعتیاد اینترنتی ایجاد می کند. البته گمان بسیاری از محققان زمینه را برای اعتیاد اینترنتی را ایجاد می کند.البته نشانه های این گرایش مفرط ممکن است به آسانی نمایان نشودو به همین دلیل افرادی که به صورت همیشگی از اینترنت استفاده می کنند، بهتر است به طور مرتب تحت معاینه قرار بگیرند. همچنین کسانی که بیشتر اوقات روز را در اینترنت صرف می کنندباید میزان وابستگی شان تحت کنترل در آید تا چنانچه زمانی را که در نت می گذرانند افزایش پیدا کرد، زودتر برای درمان اقدام کنند.

آمار معتادان در ایران:

بنا به گفتهٔ رئیس انجمن جامعه شناسان ایران نزدیک به یک چهارم کاربران اینترنت در تهران به اینترنت اعتیاد دارند و این میزان بین سنین15تا18 سالگی به اوج خود می رسد.

بنا به گفتهٔ دکتر معیدفر بازدهی پایین، تأخیر در رسیدن به محل کار،عدم تحرک و چاقی، دردهای ناشی از استفاده از رایانه و اختلال در روابط اجتماعی فرد از شمار مواردی است که موضوع اعتیاد اینترنتی را مهم جلوه می دهند.

نویسنده:مهری موسی وند

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 63
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 19
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 118
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 141
  • بازدید ماه : 246
  • بازدید سال : 808
  • بازدید کلی : 10,390